Adventkyrkan

Bibelstudium 10:00

Gudstjänst 11:30

Barnens stund

I Ekebyholms adventistförsamling vill vi verka för att människor i vår omgivning ska möta Jesus Kristus och tillsammans med oss växa i överlåtelse, gemenskap och tjänst tills Han kommer.

Vi möts varje sabbat (lördag) i Ekebyholmsskolans lokaler 5km från Rimbo i ett vackert naturlandskap vid sjön Syningen. Du är varmt välkommen!

Vi tror på Gud och hans nåd
Som adventister tror vi att Gud är Skaparen, kärlekens och livets källa. Gud är alltför stor för att kunna förklaras helt, men är uppenbarad för oss människor genom Sonen, Jesus Kristus, som är både sann Gud och sann människa. Gud önskar en relation med oss människor som bygger på tro och tillit. Jesus ger oss anledning att tro eftersom han visar oss hur kärleksfull och nåderik Gud är. I Bibeln har Gud sedan skapelsen uppenbarat sig som en enhet av tre eviga personer: Fader, Son och helig Ande. Eftersom Gud inte är människa (varken man eller kvinna) har han uppenbarat sig som Fader, Son och Ande för att ge oss människor någon uppfattning om vem och hurdan han är. Gud är värd vår tillbedjan därför att han har skapat oss och räddat oss.

Vi tror på Bibeln
Bibeln vittnar om vem Gud är och vad han vill med oss människor. Bibeln innehåller inte bara ord från Gud - Bibeln är Guds Ord. Bibeln skrevs av människor som inspirerades av Guds heliga Ande. Med människors ord vittnade de om hur Gud handlat i historien och i deras liv - visserligen präglade av sin tid och kultur, men fortfarande mänskligt nära. I Bibeln finns allt det vi behöver veta för att kunna tro och bli räddade till evigt liv. Bibeln beskriver Guds karaktär och vilja för oss människor på alla sina sidor, kanske tydligast och mest begripligt i evangelierna där Gud träder fram som människa, som en av oss. För oss adventister är både Gamla och Nya testamentet viktiga, den ena delen kan inte förstås utan den andra.

Vi förkunnar evangelium
I hjärtat av det vi tror som adventister finns evangelium, Guds goda nyheter om räddning. Därför att Gud älskar oss, sände han sin Son Jesus för att födas och leva som människa. Här förkunnade han budskapet om frihet och helade människorna både fysiskt och andligt, han led och dog och uppstod sedan från de döda på sin Faders befallning. Jesus återvände sedan till himlen för att förbereda en plats för dem som tar emot Guds nåd och räddning genom tro på honom.

Synd, lidande och död är den verklighet som vi människor känner. Men på grund av Jesus syndfria liv, hans död i människans ställe och uppståndelse från de döda, får vi den verklighet som Gud vill ge oss som gåva: förlåtelse, upprättelse och evigt liv tillsammans med honom. Det är goda nyheter för den som tror. Vi kan aldrig förtjäna räddningen genom goda gärningar eller genom att lyda Gud. Att lyda Gud och tjäna honom är en del av vår tillbedjan och endast ett svar på all den nåd och kärlek Gud ger oss.

Varje lördag

Bibelstudium 10:00