Adventkyrkan

Historia

Charta-1-8bit unsharp 16x9

Historia

År 1932 köpte Adventistsamfundet det gamla 1600-tals slottet Ekebyholm med tillhörande mark för att bedriva skolverksamhet på platsen. Tidigare hade samfundets skola legat på Nyhyttan i Bergslagen men nu flyttades den alltså till Ekebyholm i Roslagen och det gamla slottet fick tjäna som internat. I och med flytten bildades Ekebyholms Adventförsamling som vid grundandet hade 41 medlemmar. Genom decenniernas gång har sedan församlingen levt i samexistens med skolan. På 1950-talet byggdes tex ett nytt skolhus vars aula ännu idag även tjänar som församlingens gudstjänstlokal. Även församlingslivet påverkas av skolan då många av kyrkobesökarna är ungdomar. Idag är Ekebyholms församling en av Sveriges största adventisförsamlingar med drygt 300 medlemmar.